آیات ولایت در قرآن - جزء بیست و دوم
توضیحات

" بسم الله الرحمن الرحیم "

" آیاتی که در جزء بیست و دوم آمده اند و در تأویل به ولایت چهارده معصوم علیهم السلام اشاره دارند عبارتند از: "

1.سوره احزاب ، آیه 33 :

وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً

و در خانه‌هاى خود بمانيد، و همچون دوران جاهليّت نخستين [در ميان مردم] ظاهر نشويد، و نماز را برپا داريد، و زكات را بپردازيد، و خدا و پيامبرش را اطاعت كنيد؛ خداوند فقط مى‌خواهد پليدى [گناه] را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.

تفسیر ولایی :

1.امام علی (ع) : از امام علی (ع) روایت است: رسول خدا (ص) خوابید و من، همسرم فاطمه (س) دو پسرم حسن و حسین (ع) را خواباند و عبای سفید کوتاهی را بر روی ما انداخت. پس خداوند در شأن ما این آیه را نازل کرد: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا و جبرئیل فرمود: «ای محمّد (ص) ! من، یکی از شما (اهل بیت) هستم. پس ششمی ما (اهل بیت)، جبرئیل بود».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۴/ بحار الأنوار، ج۳۱، ص۴۴۵/ نورالثقلین)

2.پیامبر (ص) : این آیه فقط درباره‌ی من و برادرم علیّ‌بن‌ابی‌طالب و دخترم فاطمه و دو فرزندم حسن و حسین (ع) و نه نفر از فرزندان حسین (ع) نازل شده است.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۴ الاحتجاج، ج۱، ص۱۴۸/ علل الشرایع، ج۱، ص۲۰۵/ نورالثقلین/ البرهان/ القمی، ج۲، ص۱۹۳

2.سوره احزاب ، آیه 40 :

"ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَليماً "

"محمّد پدر هيچ‌يك از مردان شما نبوده است؛ ولى رسول خدا و ختم‌كننده و آخرين پيامبران است؛ و خداوند به همه چيز دانا است."

تفسیر ولایی :

1.پیامبر (ص) : من خاتم انبیاء (ص) هستم و تو یا علی (ع) خاتم اولیاء هستی.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۴/ بحار الأنوار، ج۳۹، ص۷۶/ نورالثقلین)

2.پیامبر (ص) : کلیه‌ی پسران هر دختری به پدرشان منسوب می‌شوند، غیر از فرزندان فاطمه (س) که من پدر آن‌ها می‌باشم.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۴ / بحار الأنوار، ج۴۳، ص۲۸۴/ نورالثقلین)

3.امام کاظم (ع) : علیّ‌بن‌حسّان از بعضی از شیعیان ما نقل می‌کند: امام کاظم (ع) نزد قبر پیامبر (ص) رفت و فرمود: «سلام بر تو ای پدر جان».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۹۴/ نورالثقلین)

3.سوره احزاب ، آیه 42 :

"وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصيلاً "

"و صبح و شام او را تسبيح گوييد."

تفسیر ولایی :

امام صادق (ع) : از امام صادق (ع) درباره‌ی سخن خداوند عزّوجلّ: "اذْکُرُوا اللهَ ذِکْرًا کَثِیرًا" پرسیده شد: «که ذِکْرًا کَثِیرًا (ذکر بسیار) چیست»؟ حضرت فرمود: «هرکس تسبیح فاطمه (س) را بگوید، ذکر بسیار گفته است».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۰۲ / وسایل الشیعهًْ، ج۶، ص۴۴۳/ بحار الأنوار، ج۸۲، ص۳۳۱/وسایل الشیعهًْ، ج۶، ص۴۴۱/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۴۶/ البرهان)

4.سوره احزاب ، آیه 56 :

"إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً "

"خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‌فرستند؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، بر او درود فرستيد و [در برابر اوامر او] كاملاً تسليم باشيد."

تفسیر ولایی :

1. پیامبر (ص) : فرشتگان بر من و علی (درود فرستادند؛ زیرا تنها، شهادت و گواهی من و علی (ع) به اینکه خدایی جز الله نیست و محمّد (ص) بنده و رسول اوست، به‌سوی آسمان بالا برده شد.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۴۲ / بحار الأنوار، ج۲۸، ص۳۵۱/ البرهان/ نورالثقلین)

2.امام صادق (ع) : هر دعایی که به‌وسیله‌ی آن، خداوند عزّوجلّ خوانده می‌شود، به آسمان نمی‌رسد و میان زمین و آسمان باقی می­ماند تا آنکه بر محمّد و آل محمّد (ص) درود فرستاده شود.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۵۸ / الکافی، ج۲، ص۴۹۳/ البرهان)

5.سوره احزاب ، آیه 57 :

"إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً "

"آن‌ها كه خدا و پيامبرش را آزار مى‌دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور ساخته، و براى آن‌ها عذاب خواركننده‌اى آماده كرده است."

تفسیر ولایی :

1.پیامبر (ص) : إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهینا این آیه درباره‌ی کسانی نازل شده است که حقّ علی (ع) را غصب نمودند و حقوق فاطمه (س) را زیر پا نهاده و او را اذیت نمودند، که پیامبر (ص) فرموده است: «هرکه فاطمه (س) را در زمان حیات من اذیت و آزار نماید مثل آن است که او را بعد از مرگ من مورد اذیت قرار داده باشد و کسی که او را بعد از مرگم مورد آزار قرار دهد مثل آن است که او را در زمان حیات من اذیت کرده باشد، و هرکه او را آزار رساند مرا اذیّت کرده و هرکه مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۶۶ / القمی، ج۲، ص۱۹۴/ بحار الأنوار، ج۱۷، ص۲۷/ نورالثقلین)

2.پیامبر (ص) : هرکس علی (ع) را بیازارد، مرا آزرده و هرکس مرا بیازارد، خدا را آزرده و هرکس خدا را بیازارد، این حقّ خدا است که او را در آتش جهنّم، با عذاب دردناک خود بیازارد.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۶۸ / بحار الأنوار، ج۳۹، ص۳۳۲/ المناقب، ج۳، ص۲۱۱/ البرهان/ الإمام العسکری، ص۱۳۶/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۵۶)

6.سوره احزاب ، آیه 58 :

"وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً "

"و آنان كه مردان و زنان با ايمان را در برابر گناهى كه مرتكب نشده‌اند آزار مى‌دهند، بار بهتان و گناه آشكارى را به دوش كشيده‌اند."

تفسیر ولایی :

امام صادق (ع) : هنگامی‌که روز قیامت شود، منادی‌ای کند: «کجایند رویگردانان از دوستان من»؟ پس دسته‌ای که صورت آن‌ها گوشت ندارد برمی‌خیزند، گفته می‌شود: «اینها هستند آن کسانی که مؤمنین را آزردند، و با آنان دشمنی کردند، و عناد ورزیدند، و آن‌ها را در دینشان با درشتی سرزنش کردند». سپس فرمان داده می‌شود که آنان را به دوزخ ببرند.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۷۰ / الکافی، ج۲، ص۳۵۱/ نورالثقلین)

7.سوره احزاب ، آیه 66 :

"يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يا لَيْتَنا أَطَعْنَا اللهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولاَ "

"در آن روز كه صورت‌هاى آنان در آتش [دوزخ] دگرگون خواهد شد [پشيمان مى‌شوند و] مى‌گويند: «اى كاش خدا و پيامبر را اطاعت كرده بوديم»"

تفسیر ولایی :

علیّ‌بن‌ابراهیم (رح) : "یَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ"؛ این آیه، کنایه از کسانی است که حقّ آل محمّد (ع) را غصب نمودند. منظور از آیه‌ی "یَقُولُونَ یَا لَیْتَنَا أَطَعْنَا اللهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولَا"، در مورد امیرالمؤمنین (ع) است.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۷۸ / بحار الأنوار، ج۳۰، ص۱۵۲/ القمی، ج۲، ص۱۹۷/ البرهان/ نورالثقلین)

8.سوره احزاب ، آیه 70 :

"يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً "

"اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! تقواى الهى پيشه كنيد و سخن حق بگوييد."

تفسیر ولایی :

امام رضا (ع) : مبادا اعمال نیک را به اتکای حب و دوستی آل محمّد (ع) رها کنید و مبادا دوستی آل محمّد (ع) را به اتکای اعمال صالح از دست بدهید، زیرا هیچکدام از این دو به تنهایی پذیرفته نمی‌شود. بدانید سرآمد بندگی و اطاعت خدا تسلیم در مقابل چیزهایی است که نمی‌فهمیم. چنانچه سرآمد گناهان رد آن‌ها است. خداوند مردم را به اطاعت نمودن در چیزهایی که می‌فهمند و چیزهایی که نمی‌فهمند آزمایش می‌کند تا حجّت لازم آید و شبهه برطرف شود. "وَ اتَّقُوا اللهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ". و شما را در باغ‌هایی از بهشت داخل می‌کند که نهرها از زیر درختانش جاری است و در مسکن‌های پاکیزه در بهشت جاویدان جای می‌دهد. (صف/۱۲). مبادا خیر دنیا از دست شما برود زیرا نمی توان به آخرت رسید مگر به وسیله‌ی دنیا.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۸۴/ بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۴۶)

9.سوره احزاب ، آیه 71:

"يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ مَنْ يُطِعِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظيماً "

"تا خدا كارهاى شما را اصلاح كند و گناهانتان را بيامرزد؛ و هركس اطاعت خدا و پيامبرش كند، به رستگارى [و پيروزى] بزرگى دست يافته است. تا خدا كارهاى شما را اصلاح كند و گناهانتان را بيامرزد؛ و هركس اطاعت خدا و پيامبرش كند، به رستگارى [و پيروزى] بزرگى دست‌يافته است."

تفسیر ولایی :

پیامبر (ص) : هان مردمان! برتری‌های علیّ‌بن‌ابی‌طالب (ع) نزد خداوند عزّوجلّ که در قرآن نازل فرموده، بیش از آن است که من یک‌باره بتوانم بشمارم. پس هرکس از مقامات او خبر داد و آن‌ها را شناساند، تصدیق و تأییدش کنید. ای مردم! آن کس که از خدا و رسولش و علی و امامانی (ع) که نام بردم پیروی کند، به رستگاری بزرگی دست یافته است.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۸۶ / بحار الأنوار، ج۳۷، ص۲۱۷)

 

*سوره سباء :

10.سوره سباء ، آیه 6 :

"وَ يَرَى الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدي إِلى صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ "

"كسانى كه به ايشان علم داده شده، مى‌دانند آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده حق است و به راه خداوند توانا و ستوده هدايت مى‌كند."

تفسیر ولایی :

پیامبر (ص) : هنگامی‌که پیامبر (ص) علی (ع) را دید فرمود: «خوش آمدی دوست نزدیک من»! آنگاه این آیه را تلاوت کرد: "وَ یَهْدِی إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ الحَمِیدِ"؛ و فرمود: «تو ای علی (ع) ! از مخاطبان این آیه هستی».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۰۴ / الفضایل، ص۱۶۷)

11.سوره سباء ، آیه 18 :

"وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتي بارَكْنا فيها قُرىً ظاهِرَةً وَ قَدَّرْنا فيهَا السَّيْرَ سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنينَ "

"و ميان آن‌ها و شهرهايى كه بركت داده بوديم، آبادي‌هاى آشكارى [بر سر راهشان] قرار داديم و سفر در ميان آن‌ها را به‌طور متناسب [با فاصله‌ی نزديك] مقرّر داشتيم، [و به آنان گفتيم]: شب‌ها و روزها در اين آبادي‌ها با ايمنى [كامل] سفر كنيد."

تفسیر ولایی :

امام سجّاد (ع) : منظور این است که آنان، از انحراف در امان هستند؛ یعنی در دانشی که پیرامون دنیا و دین خود از آنان (اهل بیت (ع)) فرا می‌گیرند، از انحراف در امان هستند.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۳۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۲/ البرهان)

12.سوره سباء ، آیه 19 :

"فَقالُوا رَبَّنا باعِدْ بَيْنَ أَسْفارِنا وَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَجَعَلْناهُمْ أَحاديثَ وَ مَزَّقْناهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ "

"ولى [اين ناسپاسان] گفتند: «پروردگارا! ميان سفرهاى ما دورى بيفكن» [تا بينوايان نتوانند دوش به دوش اغنياء سفر كنند و اين‌گونه] به خويشتن ستم كردند و ما آنان را داستان‌هايى [براى عبرت ديگران] قرار داديم و جمعيّتشان را به‌طور كامل متلاشى ساختيم، در اين ماجرا، نشانه‌هاى عبرتى براى هر صبور شكرگزار است."

تفسیر ولایی :

امام باقر (ع) " إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ"، منظور کسی است که بر مودّت و دوستی با ما و سختی یا آسودگی که به این خاطر گریبان‌گیر او شده بردبار است و بر آزاری که به خاطر دوستی با ما می‌بیند، صبر پیشه می‌کند و خداوند را به خاطر اینکه ولایت ما اهل بیت (ع) را به او ارزانی داشته، سپاسگزار است.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۴۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۳/ البرهان)

13.سوره سباء ، آیه 20:

"وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْليسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاَّ فَريقاً مِنَ الْمُؤْمِنينَ "

"[آرى]! به يقين ابليس گمان خود را درباره‌ی آن‌ها محقّق ساخت كه همگى از او پيروى كردند جز گروه اندكى از مؤمنان."

تفسیر ولایی :

امام باقر (ع) : وقتی رسول خدا (ص) دست علی (ع) را در روز غدیر خم در دست خود گرفت و گفت: «هرکس که من مولای او هستم، علی (ع) مولای اوست». ابلیس که خداوند او را لعنت کند، به همراه شیاطین خود در آنجا حاضر بود. آن شیاطین هنگامی‌که رسول خدا (ص) فرمود: «هرکس که من مولای او هستم، علی (ع) مولای اوست»، به او گفتند: «به خداوند سوگند! تو به ما این‌طور نگفته بودی، تو به ما خبر داده بودی که این مرد (رسول خدا (ص)) اگر بمیرد، در میان اصحاب او تفرقه می‌افتد؛ امّا این سخن امروز او باعث استواری و ثبات می‌شود و هرگاه کسی بخواهد برود، [و امامی بمیرد] دیگری به‌جای او می‌آید». ابلیس گفت: «پراکنده شوید، چرا که اصحاب او به من وعده داده‌اند که به هیچ‌کدام از سخنانی که او (رسول خدا (ص)) گفته است، اقرار و اعتراف نخواهند کرد و این همان سخن خداوند عزّوجلّ است که فرموده است: "وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقًا مِّنَ المُؤْمِنِینَ"».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۴۶ بحار الأنوار، ج۳۷، ص۱۶۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۳/ البرهان

14.سوره سباء ، آیه 46 :

"قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ شَديدٍ "

"بگو: «شما را تنها به يك چيز اندرز مى‌دهم، دو نفر دو نفر يا به تنهایى براى خدا قيام كنيد، سپس بينديشيد اين دوست و همنشين شما (محمّد) هيچ‌گونه جنونى ندارد، او فقط بيم‌دهنده‌ی شما در برابر عذاب شديد [الهى] است»!"

تفسیر ولایی :

1.امام باقر (ع) : ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند: از امام باقر (ع) درباره‌ی آیه: "قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ" پرسیدم. حضرت (ع) پاسخ داد: «یعنی شما را تنها به ولایت علی (ع) پند می‌دهم و ولایت علی (ع) همان واحده (یکی) است که خداوند تبارک‌وتعالی در مورد آن فرمود:" إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ"».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۸ الکافی، ج۱، ص۴۲۰/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۹۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۷/ فرات الکوفی، ص۳۴۵/ القمی، ج۲، ص۲۰۴؛ «انما اعظکم بواحدهًْ» محذوف/ نورالثقلین/ البرهان

2.امام باقر (ع) و امام صادق (ع) :" قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ]"، منظور ولایت است،" أَن تَقُومُوا لِلهِ مَثْنَی وَ فُرَادَی" امامان از ذرّیه‌ی آنان است (باقی ائمّه و پذیرش ولایت آنان).

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۷۰/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۹۱/ المناقب، ج۴، ص۱۸۰/ نورالثقلین)

15.سوره سباء ، آیه 47 :

"قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللهِ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْ‌ءٍ شَهيدٌ "

"بگو: «هر اجر و پاداشى از شما خواسته‌ام براى خود شماست، اجر من تنها بر خداوند است و او بر همه‌چيز گواه است»."

تفسیر ولایی :

امام باقر (ع): از امام باقر (ع) روایت است که پیرامون تفسیر آیه: قُلْ مَا سَأَلْتُکُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ، فرمود: «ماجرا از این قرار بود که رسول خدا (از قوم خود خواست که با نزدیکان او دوستی ورزند و آنان را آزار ندهند و منظور از آیه: فَهُوَ لَکُمْ این است که ثواب این کار (مودّت اهل بیت (ع))، به نفع خود شماست».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۷۲ بحار الأنوار، ج۹، ص۲۳۱/ القمی، ج۲، ص۲۰۴/ نورالثقلین/ البرهان

16.سوره سباء ، آیه 51 :

"وَ لَوْ تَرى إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَكانٍ قَريبٍ "

"اگر ببينى هنگامى‌كه فريادشان بلند مى‌شود امّا نمى‌توانند [از عذاب الهى] بگريزند و آن‌ها را از جاى نزديكى [كه انتظارش را ندارند] مى‌گيرند [از درماندگى آن‌ها تعجّب خواهى كرد]!"

تفسیر ولایی :

امام باقر (ع) : به خدا قسم گویا قائم (عج) را می‌نگرم که تکیه داده است به حجرالأسود و مردم را به حق خودش سوگند می‌دهد و می‌فرماید: «ای مردم! هرکس درباره‌ی خدا گفتگویی دارد از من بپرسد که من از هرکس به خدا نزدیک‌ترم. ای مردم! هرکس که می‌خواهد، درباره‌ی آدم (با من گفتگو کند که من نزدیک‌ترین مردم به آدم هستم ... نخستین کسی که با او بیعت می‌کند جبرئیل است. آنگاه سیصدوسیزده نفر با وی بیعت می‌کنند. هرکس به راه افتاد، به زودی به او می‌رسد و هرکس به راه نیفتاد، در رختخوابش ناپدید می‌شود، یعنی از همان جا که خوابیده، ناگهان حرکت می‌کند. چنانکه خداوند می‌فرماید: و اگر مجازات را تا زمان محدودی از آن‌ها به تأخیر اندازیم. (هود/۸) به خدا قسم این جمعیّت کم اصحاب قائم (هستند که در یک ساعت، در پیرامونش اجتماع کنند. و چون قائم به بیابان «بیداء» می‌آید، لشکر سفیانی به سوی او می‌رود. خدا هم به زمین امر می‌کند که آن‌ها را فرو گیرد، چنانکه خدا می‌فرماید: "وَ لَوْ تَری إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ وَ قالُوا آمَنَّا"، چون دیدند به زمین فرو می‌روند، می‌گویند ایمان آوردیم به قائم آل محمّد (ع) "و أَنَّی لَهُمُ التَّناوُشُ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ ... وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ"؛ (سبأ/۵۴۵۲). خواسته‌ی آنان این است که عذاب نشوند. "کَما فُعِلَ بِأَشْیاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ"؛ یعنی پیشینیانشان هلاک شدند." إِنَّهُمْ کانُوا فِی شَکٍّ مُرِیبٍ".

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۷۶ / بحار الأنوار، ج۵۲، ص۳۱۵/ القمی، ج۲، ص۲۰۴؛ «تفاوت لفظی»/ نورالثقلین؛ «تفاوت لفظی»)

*سوره فاطر :

17.سوره فاطر ، آیه 1:

"الْحَمْدُ لِلهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً أُولي أَجْنِحَةٍ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ يَزيدُ فِي الْخَلْقِ ما يَشاءُ إِنَّ اللهَ عَلى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَديرٌ "

"ستايش مخصوص خداوندى است كه آفريننده‌ی آسمان‌ها و زمين است، كه فرشتگان را رسولانى قرار داد داراى بال‌هاى دوگانه و سه‌گانه و چهارگانه، او هرچه بخواهد در آفرينش مى‌افزايد، زيرا خداوند بر هر چيزى تواناست."

تفسیر ولایی :

امام باقر (ع) : به خدا سوگند! در آسمان هفتاد صف از فرشتگان است که اگر همه‌ی مردم روی زمین جمع شوند تا یک صف آن‌ها را بشمارند نمی‌توانند، و به‌راستی همه‌ی آن‌ها به ولایت ما ایمان دارند.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۹۶ / الکافی، ج۱، ص۴۳۷)

18.سوره فاطر ، آیه 8:

"أَ فَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللهَ عَليمٌ بِما يَصْنَعُونَ "

"آيا كسى كه زشتى عملش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‌بيند [همانند كسى است كه واقع را مى‌يابد]؟! خداوند هر‌كس را بخواهد [و سزاوار باشد] گمراه مى‌سازد و هر‌كس را بخواهد [و شايسته ببيند] هدايت مى‌كند؛ پس جانت به خاطر شدّت تأسّف بر آنان از دست نرود؛ خداوند به آنچه انجام مى‌دهند داناست."

تفسیر ولایی :

امام علی (ع) : و از سخنان آن حضرت است: یکی از یاران او پرسید: «چگونه مردم شما، شما را از این مقام بازداشتند، درحالی‌که شما به آن سزاوارتر بودید»؟ ... اگر از ما سختی‌های غم واندوه‌ها برطرف شود، آن‌ها را به راه حقّ محض خواهم کشید؛ پس ای برادر بنی دودانی، باکی بر این قوم فاسق و فاجر نیست و از من دور شو (خود را برای ایشان هلاک مکن).

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۰/ بحار الأنوار، ج۲۹، ص۴۸۵/ نهج البلاغهًْ، ص۱۶۲، ص۲۳۱/ نورالثقلین؛ «بتفاوت»/ البرهان)

19.سوره فاطر ، آیه 10:

"مَنْ كانَ يُريدُ الْعِزَّةَ فَلِلهِ الْعِزَّةُ جَميعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَ الَّذينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ وَ مَكْرُ أُولئِكَ هُوَ يَبُورُ "

"كسى كه خواهان عزّت و توانايى است [بايد از خدا بخواهد؛ چرا كه] تمام عزّت و توانايى براى خداست؛ سخنان پاكيزه به‌سوى او صعود مى‌كند، و عمل صالح را بالا مى‌برد؛ و آن‌ها كه نقشه‌هاى بد مى‌كشند، عذاب سختى براى آن‌هاست و مكر [و توطئه] آنان نابود مى‌شود [و به جايى نمى‌رسد]."

تفسیر ولایی :

امام صادق (ع) : عمّاربن‌یقظان اسدی گوید: امام صادق (ع) درباره‌ی آیه: "إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ" فرمود: «ولایت ما اهل‌بیت است اشاره به سینه خود کرد هرکه ولایت ما را نداشته باشد، عمل صالحی از او پذیرفته نیست».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴ / الکافی، ج۱، ص۴۳۰/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۸۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۸/ البرهان/ نورالثقلین)

20.سوره فاطر ، آیه 19 :

"وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصيرُ "

"[بدانيد] نابينا و بينا هرگز برابر نيستند."

تفسیر ولایی :

1.ابن‌عبّاس : وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ؛ منظور از کور ابوجهل و بینا امیرالمؤمنین (ع)است.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۰ / بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۷۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۹/ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۱۵۴/ الصراط المستقیم، ج۲، ص۷۴)

2.ابن‌عبّاس : وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ؛ الْأَعْمی ابوجهل و الْبَصِیرُ امام علی (ع) است و در لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ؛ الظُّلُماتُ ابوجهل و النُّورُ امام علی (ع) است.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۰ / تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۹)

21.سوره فاطر ، آیه 20 :

"وَ لاَ الظُّلُماتُ وَ لاَ النُّورُ "

"و نه تاريكى‌ها و روشنايى."

تفسیر ولایی :

ابن‌عبّاس : فَالظُّلُمَاتُ ابوجهل و نور امیرالمؤمنین (ع)است.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۰ / بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۷۲/ الصراط المستقیم، ج۲، ص۷۴ / المناقب، ج۳، ص۸۱)

22.سوره فاطر ، آیه 21:

"وَ لاَ الظِّلُّ وَ لاَ الْحَرُورُ "

"و نه سايه [آرام‌بخش] و باد داغ و سوزان."

تفسیر ولایی :

1.ابن‌عبّاس : فَالظِّلُّ منظور سایه‌ی امیرالمؤمنین (ع) در بهشت است. وَ الحَرُورُ یعنی جهنّم که برای ابوجهل است.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۰ / بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۷۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۹)

2.ابن‌عبّاس : وَ لَا الظِّلُّ منظور سایه‌ی امیرالمؤمنین (ع) در بهشت است. وَ لَا الْحَرُورُ یعنی جهنّم است.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۰ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۳۹۶/ المناقب، ج۳، ص۸۱)

23.سوره فاطر ، آیه 22:

"وَ ما يَسْتَوِي الْأَحْياءُ وَ لاَ الْأَمْواتُ إِنَّ اللهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشاءُ وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ "

"و هرگز مردگان و زندگان يكسان نيستند. خداوند پيام خود را به گوش هركس بخواهد مى‌رساند، و تو نمى‌توانى سخن خود را به گوش آنان كه در گور [خفته] اند برسانى."

تفسیر ولایی :

ابن‌عبّاس : "وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لَا الْأَمْواتُ؛"  احیاء علی (ع) و حمزه و جعفر و حسن و حسین و فاطمه و خدیجه (ع) است و اموات کفّار مکّه هستند.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۳۰/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۷۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۹/ المناقب، ج۳، ص۸۱؛ «ولا الأموات فالاحیاء» محذوف)

24.سوره فاطر ، آیه 28:

"وَ مِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ كَذلِكَ إِنَّما يَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللهَ عَزيزٌ غَفُورٌ "

"و از انسان‌ها و جنبندگان و چهار پايان انواعى با رنگ‌هاى مختلف آفريديم، آرى [آفرينش جهان با عظمت] چنين است. و تنها از ميان بندگان او، دانشمندان خدا ترسند؛ خداوند توانا و آمرزنده است."

تفسیر ولایی :

حضرت زهرا (س):  حضرت فاطمه (س) فرمود: از پدرم شنیدم که می‌فرمود: دانشمندان پیرو ما زنده می‌شوند، ... حتی بر یکی از این علما، هزار هزار حلّه از نور پوشانده می‌شود، پس منادی خدا صدا می‌زند: ای کسانی که متکفّل ایتام آل محمّد (ع) هستید، علوم آل محمّد را به آن‌ها برسانید، و آن‌ها را بعد بریدن آن‌ها از پدرانشان که پیشوایان آنان هستند زنده کنید.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص/۴۳۸ منیهًْ المرید، ص۱۱۵)

25.سوره فاطر ، آیه 32 :

" ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبيرُ "

"سپس اين كتاب [آسمانى] را به گروهى از بندگان برگزيده‌ی خود به ميراث داديم [امّا] از ميان آن‌ها عدّه‌اى بر خود ستم كردند، و عدّه‌اى ميانه‌رو بودند، و گروهى به اذن خدا در نيكي‌ها [از همه] پيشى‌گرفتند، و اين، همان فضيلت بزرگ است!"

تفسیر ولایی :

امام باقر (ع) سالم گوید: از امام باقر (ع) در مورد آیه: ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللهِ پرسیدم. فرمود: «سابق به خیرات، امام است و مقتصد کسی است که امام را بشناسد و ظالم به خود کسی است که امام را نشناسد».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۴۶)

26.سوره فاطر ، آیه 34:

"وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ "

"آن‌ها مى‌گويند: «حمد [و ستايش] براى خداوندى است كه اندوه را از ما برطرف ساخت پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است!"

تفسیر ولایی :

پیامبر (ص) : سلمان برای علی (ع) سخنانی را که پیامبر (ص) درباره‌ی فضیلت حضرت گفته بود نقل کرد: پیامبر (ص) فرمود: «... پس آسمان‌ها نمی‌خواستند بیفتند مگر آن هنگام به خاطر تعظیم تو. تا اینکه ملائکه این صدا را از خداوند شنیدند: «ای بندگانم! آرام شوید؛ محبّتم را نثار بنده­ای از بندگانم کردم و با طاعتم او را گرامی داشتم و با فضیلتم او را برگزیدم». ملائکه گفتند: «شکر و سپاس پروردگاری را که غم و اندوه را از ما برداشت.». چه کسی نزد خداوند از تو گرامی‌تر است»؟

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۶۲ /بحار الأنوار، ج۴۰، ص۶۳)

27.سوره فاطر ، آیه 36:

"وَ الَّذينَ كَفَرُوا لَهُمْ نارُ جَهَنَّمَ لا يُقْضى عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَ لا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ مِنْ عَذابِها كَذلِكَ نَجْزي كُلَّ كَفُورٍ "

"و كسانى كه كافر شدند، آتش دوزخ براى آن‌هاست هرگز فرمان مرگشان صادر نمى‌شود تا بميرند، و نه چيزى از عذابش از آنان تخفيف داده مى‌شود اين‌گونه هر كفران‌كننده‌اى را كيفر مى‌دهيم!"

تفسیر ولایی :

امام صادق (ع): مسلم‌بن‌خالد از امام صادق (ع) و ایشان از پدرشان امام باقر (ع)از جدشان نقل کردند: سیزده صنف [و در روایتی که إبن حبیب از طریق تمیم نقل کرده آمده است: شانزده صنف] از امت جدم (ص) ما را دوست نمی­دارند و مردم را به ما علاقمند نمی­کنند و ما را ولیّ خود نمی­گیرند و از گرد ما پراکنده می­شوند و مردم را از ما پراکنده می­نمایند، آنان حقیقتاً دشمنان ما هستند، [آتش دوزخ برای آن‌هاست] و برای آن‌ها عذاب دوزخ و عذاب آتش سوزان است. (بروج/۱۰).

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۶۶ / بحار الأنوار، ج۵، ص۲۷۸)

28.سوره فاطر ، آیه 37:

"وَ هُمْ يَصْطَرِخُونَ فيها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَ جاءَكُمُ النَّذيرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمينَ مِنْ نَصيرٍ "

"آن‌ها در دوزخ فرياد مى‌زنند: «پروردگارا! ما را خارج كن تا عمل صالحى انجام دهيم غير از آنچه انجام مى‌داديم»! [در پاسخ به آنان گفته مى‌شود]: آيا شما را به‌اندازه‌اى كه هر‌كس اهل تذكّر است در آن متذكّر مى‌شود عمر نداديم، و انذاركننده‌ی [الهى] به‌سراغ شما نيامد؟! اكنون بچشيد كه براى ظالمان هيچ ياورى نيست!"

تفسیر ولایی :

پیامبر (ص): از امیر المؤمنین (ع) روایت است: پیامبر اکرم (ص) فرمود: «یا علی! کسی که با تو محبّت می‌ورزد آنگاه چشمهایش روشن می‌شود که با مرگ روبرو گردد»، بعد این آیه را قرائت نمود: "رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ" یعنی دشمنان اهل بیت وقتی داخل جهنّم می‌شوند می‌گویند: «خدایا ما را خارج کن تا کارهای خوبی که همراه با ولایت علی (ع)است انجام دهیم غیر از آن تبهکاری‌هایی که با دشمنی علی (ع) می‌کردیم». در جواب ایشان گفته می‌شود: «"أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فِیهِ مَنْ تَذَکَّرَ وَ جاءَکُمُ النَّذِیرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمِینَ مِنْ نَصِیرٍ" ستمگران آل محمّد را یاوری نیست که موجب نجات و خلاصی آن‌ها شود».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۶۶/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۶۱/ مسایل علی بن جعفر (ص۳۲۷/ البرهان؛ «إذا دخلوا النار ... الی آخر» محذوف)

29.سوره فاطر ، آیه 41:

"إِنَّ اللهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُوراً "

"خداوند آسمان‌ها و زمين را نگاه مى‌دارد تا [از نظام خود] منحرف نشوند؛ و هرگاه منحرف گردند، كسى جز او نمى‌تواند آن‌ها را نگاه دارد؛ او داراى حلم و آمرزنده است."

تفسیر ولایی :

1.امام رضا (ع): ابراهیم‌بن‌محمود گوید: امام رضا (ع) فرمود: ما حجّت خدا در روی زمین و خلیفه او در میان بندگان و امین اسرار خدا و کلمه تقوی و دستاویز محکم و گواهان خدا و نشانه‌های او در میان مردم هستیم. به واسطه‌ی ما خداوند آسمان‌ها و زمین را از ریزش نگه می‌دارد. به واسطه‌ی ما باران می‌بارد و رحمت خدا پراکنده می‌گردد زمین خالی از رهبری از ما خانواده نخواهد بود چه ظاهر و آشکار باشد یا پنهان و ترسان اگر یک روز خالی از حجّت باشد اهلش را مانند دریا فرو می‌برد.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۷۲ / بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۵)

2.امام صادق (ع): ابو حمزه ثمالی گوید: «به امام صادق (ع) عرض کردم: «آیا ممکن است زمین بدون امام بماند»؟ فرمود: «اگر زمین بدون امام بماند حتماً! فرو خواهد رفت».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۷۲ /الغیبهًْ، ص۲۲۰/ نورالثقلین)

 

*سوره یس :

30.سوره یس ، آیه 2 :

"وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ "

"سوگند به قرآن حكيم [و استوار]."

تفسیر ولایی :

1.امام علی (ع) : سلیمان‌بن قیس عامری نقل می‌کند: از علی (ع) شنیدم که می‌گفت: «پیامبر خدا (ص) یس است و ما خاندان او هستیم».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۸۸ / بحار الأنوار، ج۱۶، ص۸۶/ نورالثقلین)

2.امام علی (ع) : ای سلمان و ای اباذر! محمّد (ص) "یس وَ الْقُرْآنِ الحَکِیمِ" (یس/۲-۱) است محمّد (ص) "ن وَ الْقَلَمِ" (قلم/۱) است. و محمّد (ص) "طه* ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقی" (طه/۲۱) است. محمّد (ص) صاحب دلیل‌ها و من صاحب معجزات و آیات هستم.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۸۸ بحار الأنوار، ج۲۶، ص۳

31.سوره یس ، آیه 8 :

"إِنّا جَعَلْنا فِي أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ "

"ما در گردن‌هاى آنان غل‌هايى (طوق‌هايى) قرار داديم كه تا چانه‌ها ادامه دارد و سرهاى آنان را به بالا نگاه داشته ‌است."

تفسیر ولایی :

امام صادق ( ع):ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل می‌کند: چون اقرار و ایمان به ولایت ائمّه (ع) و امیرالمؤمنین (ع) ندارند عذاب و کیفر ایشان در این آیه توضیح داده شده است: "إِنَّا جَعَلْنا فِی أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِیَ إِلَی الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ".

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۴ /الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲)

32.سوره یس ، آیه 9 :

"وَ جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لايُبْصِرُون "

"و در پيش‌روى آنان سدّى قرارداديم، و در پشت‌سرشان سدّى؛ و چشمانشان را پوشانده‌ايم، لذا نمى‌بينند."

تفسیر ولایی :

امام صادق (ع): "وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ" این عقوبتی است برای آن‌ها در دنیا؛ چون منکر ولایت امیرالمؤمنین و ائمّه (ع) بعد از او شده‌اند. و در آخرت در آتش جهنّم به طوری که سرهایشان بالا نگاه داشته شده است، می‌باشند.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰/ الکافی، ج۴۳۱، ص۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲)

33.سوره یس ، آیه 11 :

"إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمانَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَرِيمٍ "

"تو فقط كسى را مى‌توانى انذار كنى كه از اين يادآورى [الهى] پيروى‌ كند و از خداوند رحمان در نهان بترسد؛ سپس او را به آمرزش و پاداشى پرارزش بشارت ده."

تفسیر ولایی :

امام صادق (ع) : "إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ" یعنی امیرالمؤمنین (ع) و از خداوند رحمان در نهان بترسد؛ ای محمّد! او را به آمرزش و پاداشی پرارزش بشارت ده.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰ /الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲)

34.سوره یس ، آیه 12 :

"إِنّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ "

"به يقين مامردگان را زنده مى‌كنيم و آنچه را از پيش فرستاده‌اند و آنچه را از خود باقى ‌گذاشته‌اند؛ و همه چيز را در كتاب روشنگرى احصا كرده‌ايم."

تفسیر ولایی :

1.امام صادق (ع): صالح‌بن سهل گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که آیه: "وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ" را قرائت کرد و فرمود: «این آیه در مورد حضرت علی (ع) نازل شده است».

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۶ / بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۵۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۷۷/ البرهان)

2.امام علی (ع): به خدا سوگند! که من همان إِمَامٍ مُبِینٍ هستم و حق را از باطل مشخص می‌کنم و آن را از پیامبر (ص) به ارث برده‌ام.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۶/ نورالثقلین/ البرهان)

35.سوره یس ، آیه 20 :

"وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى قالَ يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ "

"و مردى [با ايمان] از دورترين نقطه‌ی شهر باشتاب آمد، گفت: «اى قوم من! از فرستادگان [خدا] پيروى‌ كنيد»."

تفسیر ولایی :

1.پیامبر (ص): صدیقین سه نفر هستند: «حبیب نجّار، مؤمن آل یاسین که می‌گوید: "یا قَوْمِ اتَّبِعُوا المُرْسَلِینَ" از کسانی پیروی کنید که از شما مزدی نمی‌خواهند و آنان هدایت یافتگانند؛ حزقیل، مؤمن آل فرعون؛ آیا می‌خواهید مردی را بکشید به خاطر اینکه می‌گوید: پروردگار من «الله» است. (غافر/۲۸). علیّ‌بن‌ابی‌طالب (ع) که او از همه آنان برتر است».

( تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۱۶/ بحار الأنوار، ج۸۹، ص۲۹۶/ فرات الکوفی، ص۳۵۴/ شواهد التنزیل، ج۲، ص۳۰۶/ العمدهًْ، ص۲۲۱/ العمدهًْ، ص۲۲۲)

2.پیامبر (ص): سه نفر بودند که حتّی برای یک لحظه، وحی را انکار نکردند: مؤمن آل یاسین، علیّ‌بن‌ابی‌طالب (ع) آسیه همسر فرعون.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۱۶ /کشف الغمهًْ، ج۱، ص۱۷۴/ نورالثقلین/ البرهان)

3.امام عسکری (ع): شیعه‌ی خالص ما حزبیل مؤمن، همان مؤمن آل فرعون و صاحب یس است که خداوند متعال می‌فرماید: وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا المَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعی و همچنین سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار از شیعیان ما هستند.

(تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۱۶ / بحار الأنوار، ج۶۵، ص۱۵۹/ الإمام العسکری، ص۳۱۴)

فایل های پیوست

موارد مشابه
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.