شبهات امامت

سوال از اهل سنت - جلسه چهارم
توضیحات

بسمه تعالی

سوالاتی از اهل سنت

اگر می توانند بزرگان آنها بیایند و پاسخ دهند:

 

18.  آیا به اشتباه ادعا می کنید که " وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى* الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى " که در اواخر سوره لیل آیات 17 و 18 آمده در شان ابوبکر است و خلافت او را با این آیه موجه می کنید در حالیکه بنا به منابع خودتان این حدیث ضعیف است("في سنده مصعب بن ثابت و فيه ضعف"( در سند اين روايت، مصعف بن ثابت است و اين روايت، ضعيف است. (مجمع الزوائد للهيثمي، ج9، ص50))) تفسير قُرطُبی، که عصاره و چكيده تفاسير اهل سنت است صراحت دارد که این آیه در شان أبي الدحداح از صحابه پیامبر(ص) است و به همان قضیه درخت خرمای مشهور می پردازد(تفسير القرطبي، ج20، ص90) ضعيف الحديث.( الضعفاء للعقيلي، ج4، ص196) منكر الحديث، ممن ينفرد بالمناكير عن المشاهير.( آقاي مصعب، كسي است كه احاديث منكر را از شخصيت هاي برجسته و مجهول نقل مي كرد.)( المجروحين لإبن حبان، ج3، ص29) أنه ضعيف. عن النَسائي أنه ليس بالقوي في الحديث.( تهذيب التهذيب لإبن حجر العسقلاني، ج10، ص144 ـ تهذيب الكمال للمزي، ج28، ص20) مگر بنا به منابع خود شما عایشه در مورد خاندان ابوبکر نگفت که " ما أنزل الله فينا شيئا من القرآن إلا أن الله أنزل عذري."( خداوند در حق ما دودمان ابوبكر، آيه اي را نازل نكرده است، مگر در قضيه إفك كه عده اي از صحابه مرا متهم به رابطه نامشروع كردند و آن آيه نازل شد[1].)( صحيح بخاري، ج6، ص42، حديث4828).

 آیا در خود قران، ملاک تقوای قلوب که مهمترین درجه تقوا است در این آیه معرفی نشده است: "ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ "(اين است و هركس شعائر الهى را بزرگ دارد، اين كار نشانه تقواى دل_ها[ى آن‌ها] است.)(سوره حج، آیه 32). آیا در منابع خود شما نیامده است که خانه علی و فاطمه مصداق آیه " في بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ"([اين چراغ پرفروغ] در خانه‌هايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده [ديواره‌هاى] آن را بالا برند [تا از دستبرد شياطين در امان باشد]؛ و در آن‌ها نام خدا برده شود، و صبح و شام در آن‌ها تسبيح او گويند.)(سوره نور، آیه 36) است(درالمنثور، ج 6، ص 203، روح المعانی، ج 18، ص 174)؟ یا در کتب شما نیامده که پیامبر(ص) مدت 9 ماه بر در خانه ایشان می آمد و بر ایشان سلام می نمود (درالمنثور، جلد6، ص 606) واین آیه را می خواند "...إِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً "(...خداوند فقط مى‌خواهد پليدى [گناه] را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.)(احزاب آیه 33)؟ حال خانه ای که مورد احترام خداست و مرکز نور الهی است و از احترام بالایی نزد خدا برخوردار است آیا مورد هجوم ابوبکر قرار نگرفت؟ ابوبکر که خود معترف به هجوم به خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. آیا این هجوم و حمله در منابع خود شما نیامده است؟ با این اوصاف، آیا ابوبکر احترام به شعائر الهی که از شاخصهای تقوای قلوب است را رعایت کرده؟ مسلما این عمل او بر اساس این آیه قرآن، مصداق بارز بی تقوایی قلبی اوست. لذا ابوبکر چگونه می تواند با این کارش که مظهر بی تقوایی است، باتقواترین مردم باشد و به عنوان خلیفه برگزیده شود؟ حتی اگر به غلط بگوییم آیه "ویتجنبها الاتقی" که با وجود ضعف در سند در شان ابوبکر است آیا وی بعد از وفات پیامبر(ص) با انجام این بی احترامی و بی حرمتی بی تقوایی خود را ثابت نکرد؟ آیا برتقوایش ثابت قدم بود و هنوز هم باتقواترین مردم بود که به عنوان خلیفه انتخاب شود؟ چرا در مورد تقوا و مصداق باتقوا به آیه 26 سوره فتح توجه نکردید که خداوند در آن فرمود:"... وَ أَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوى وَ كانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها..."(... و آن‌ها را به حقيقت تقوا ملزم ساخت، و آنان از هركس شايسته‌تر و اهل آن بودند...)(سوره فتح، آیه 26). مگر این آیه در شان امام علی(ع) نیست؟ آیا خداوند به حضرت رسول(ص) در معراج در مورد امام علی(ع) نفرمود که " وَ هُوَ الْکَلِمَهًُْ الَّتِی أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِینَ "(او کلمه‌ای است که بر متّقین لازم نموده‌ام) (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص 478و 480، بحارالأنوار، ج۱۸، ص۳۹۲/ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۳۱۴/ الیقین، ص۲۹۱، تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۷). آیا در مقابل کلمه تقوا بودن امام علی(ع)، در بسیاری از منابع اهل سنت اعتراف ابوبکر در مورد تقوای خودش نیامده است؟ عبد‌الرزاق صنعانی از قول ابوبکر می‌نویسد:
"اما والله ما انا بخیرکم، ولقد کنت لمقامی هذا کارها، ولوددت لو ان فیکم من یکفینی، فتظنون انی اعمل فیکم سنة رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم) اذا لا اقوم لها، ان رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم) کان یعصم بالوحی، وکان معه ملک، وان لی شیطانا یعترینی، فاذا غضبت فاجتنبونی، لا اوثر فی اشعارکم ولا ابشارکم، الا فراعونی! فان استقمت فاعینونی. ان زغت فقومونی" (قسم به خدا که من بهترین شما نیستم، والی شما شدم و از شماها بهتر نیستم اگر درست رفتم پیرو من باشید و اگر کج رفتم مرا راست کنید زیرا من شیطانی دارم که بمن در آویزد نزد خشم کردنم و چون دیدید بخشم آمدم از من کناره کنید مبادا دست‌ اندازم به موهای شما و پوست شما؛ آگاه باشید که باید مراقب من باشید؛ و اگر راه درست را می‌رفتم من را یاری کنید؛ و اگر به راه کج رفتم من را راست کنید)( صنعانی، عبد‌الرزاق، المُصَنَّف ، ج۱۱، ص۳۳۶، ابن‌سعد بغدادی، محمد بن سعد، طبقات الکبری، ج۳، ص۱۵۹، طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۳، ص۲۲۴، ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۹، ص۴۱۸، ابن‌کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۹، ص۴۱۸   ،  ابی‌السعود، محمد بن محمد، تفسیر ابی السعود، ج۳، ص۳۰۸. ، نسفی، ابو‌البرکات، تفسیر النسفی، ج۱، ص۶۲۵، باقلانی، محمد بن طیب، تمهید الاوائل وتلخیص الدلائل، ص۴۹۲، زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج۲، شرح ص۱۹۰، متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال، ج۵، ص۵۸۹-۵۹۰    ، ابن‌ابی‌الحدید، عبد‌الحمید، شرح نهج‌ البلاغه، ج۱۷، ص۱۵۶، ابن‌ابی‌الحدید، عبد‌الحمید، شرح نهج‌ البلاغه، ج۱۳، ص۲۹۳). آیا کسی که خودش چنین اعترافی کرده و از طرفی اعتراف به هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها کرده که از مصادیق بی احترامی به شعائر الهی است آیا می تواند مصداق باتقواترین مردم شود و به خلافت برگزیده شود؟

 

 19. آیا بنا به منابع خود شما آیه "إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ" (سوره مائده، آیه 55) در مورد امام علی(ع) نیست (حاكم حسكاني،شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏1، ص: 209)؟ آیا ولایت امام علی(ع) در این آیه مورد تاکید قرار نگرفته است؟

 

20. در آیه 20 سوره لقمان که خداوند در آن از نعمت ظاهری و باطنی یاد کرده است("أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنيرٍ (آيا نديديد خداوند آنچه را در آسمان‌ها و زمين است مسخّر شما كرده، و نعمت‌هاى آشكار و پنهان خود را به‌طور فراوان بر شما ارزانى داشته است؟! ولى بعضى از مردم بدون هيچ دانش و هدايت و كتاب روشنگرى درباره‌ی خدا مجادله مى‌كنند.)")، نعمت باطنی چه کسی جز امامان علیهم السلام می باشند؟ در حالیکه امام باقر(ع) فرمودند: "قَالَ أَمَّا النِّعْمَهًُْ الظَّاهِرَهًُْ فَهُوَ النَّبِیُ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا جَاءَ بِهِ مِنْ مَعْرِفَهًِْ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ تَوْحِیدِهِ وَ أَمَّا النِّعْمَهًُْ الْبَاطِنَهًُْ فَوَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ عَقْدُ مَوَدَّتِنَا فَاعْتَقَدَ وَ اللَّهِ قَوْمٌ هَذِهِ النِّعْمَهًَْ الظَّاهِرَهًَْ وَ الْبَاطِنَهًَْ وَ اعْتَقَدَهَا قَوْمٌ ظَاهِرَهًًْ وَ لَمْ یَعْتَقِدُوهَا بَاطِنَهًًْ فَأَنْزَلَ اللَّهُ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ لا یَحْزُنْکَ الَّذِینَ یُسارِعُونَ فِی الْکُفْرِ مِنَ الَّذِینَ قالُوا آمَنَّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ فَفَرِحَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عِنْدَ نُزُولِهَا إِذْ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِیمَانَهُمْ إِلَّا بِعَقْدِ وَلَایَتِنَا وَ مَحَبَّتِنَا"«نعمت ظاهری، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و آنچه از معرفت خدا و توحید آورده می‌باشد. و امّا نعمت باطنی، ولایت ما اهل بیت (علیهم السلام) و پیمان مودّت ماست. به خدا سوگند! قومی این نعمت ظاهر و باطن را پذیرفتند و قومی دیگر فقط ظاهر آن را پذیرفتند. ازاین‌رو خداوند فرمود: ای فرستاده‌ی [خدا]! آن‌ها که در مسیر کفر شتاب می‌کنند و با زبان می‌گویند: «ایمان آوردیم» و قلب آن‌ها ایمان نیاورده. (مائده/۴۱). پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هنگام نزول آن خوشحال گردید؛ زیرا خداوند ایمان آن‌ها را مگر با ولایت و محبّت ما نمی‌پذیرد» (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۵۶۰ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۵۲). آیا نعمت ظاهری را می پذیرید و به نعمت باطنی ایمان نمی آورید؟

 

 

[1] - آیات ۱۱ تا ۲۶ سوره نور به حادثه افک اشاره دارد.

فایل های پیوست

سوال از اهل سنت - جلسه چهارم

سوال از اهل سنت - جلسه چهارم

سوال از اهل سنت - جلسه چهارم
00:00
00:00